Powered by Blogger.
MOHON SUMBANGAN
Saya merupakan pelajar lepasan Maahad Tahfiz Darul Quran Wal-Qiraat (MTDQ), Repek, Kelantan dan Maahad Darul Anuar Pulau Melaka(MADA), Kota Baharu,Kelantan.

Sedang melanjutkan pengajian di peringkat Ijazah sarjana Muda Syariah dalam bidang Fiqh Wa Usuluh di Universiti aL AL-Bayt , Mafraq , Jordan.

Dengan ini, saya mengharapkan dan mengalu-alukan sebarang sumbangan dari pelbagai pihak samada sumbangan persendirian, berkelompok, Badan- badan Organisasi samada berbentuk tajaan, zakat , infaq dan seumpamanya.

Untuk berurusan, saya boleh dihubungi melalui Email, Blog, dan telefon. maklumat yang mudah dihubungi....Sila Klik (MOHON SUMBANGAN)

Thursday, August 19, 2010

BULAN PUASA KE RAMADHAN YA??



**Kawan2, Setuju tak kalau bulan mulia ni saya katakan...x sesuai di panggil bulan "Puasa"?yang sesuainya di panggil dengan bulan "ramadhan".

.:: Kerana ape saya timbulkan persoalan sedemikian... ?

- Antara sbb nya dibimbangi takut apabila datangnya ramadhan kemudian kita berpuasa dan dengan mudah kita merasa lega dan rasa sudah terlepas daripada tanggungjawab kita dengan cara hanya menahan lapar dan dahaga sahaja (khususnya kepada yang jahil ilmu agama).
Sedangkan segala amalan yang kita buat bukan sekadar berpandukan kepada kaedah orang ramai atau setempat tetapi ia perlu dikaitrapatkan dengan ape yang disebutkan ALLAH dan RasulNYA sebagai tempat rujukan kita.


- Bulan – bulan islam lain tidak disebut di dalam al- quran selain bulan ramadhan. (surah al-baqarah-185). Jadi lebih sesuai sangat kalau kita menyebutnya sebagai bulan Ramadhan.

- bulan ramadhan juga bukan sekadar sebagai bulan puasa sahaja bahkan terdapat nama-nama lain selain bulan puasa. Antaranya :

• Bulan Quran.
• Bulan Tilawah.
• Bulan Rahmah.
• Bulan najah (dibebaskan dari azab neraka).
• Bulan Sabar.
• Bulan petunjuk.
• Bulan Kemenangan.
• Bulan Jihad.
• Bulan Ibadah.

---> dan banyak lagi lah kalau nk di sebuatkan di sini...Ok, kalau kita hanya menyebutnya sebagai bulan puasa maka kita akan mengabaikan kesemua peluang-peluanng yang ALLAH berikan kepada kita sebagaimana disebut di atas.

wallahua'lam!

0 comments:

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP